صنعت خودروسازی خبرآنلاین
انتشار: اردیبهشت 31، 1400
بروزرسانی: 19 آذر 1404

صنعت خودروسازی خبرآنلاین

صنعت خودروسازی خبرآنلاین

چنانچه در تصویر بالا سهام گروه خودرویی از سال ۱۳۹۰ تا اوایل ۱۳۹۲ روند نزولی طی کرده است. به عنوان مثال به طور متوسط یک خودروی سواری از سی هزار قطعه و مجموعه ای از قطعات فلزی، پلاستیکی، لاستیکی، مدارات الکترونیکی و سیم ها، قطعات مکانیکی و موتوری تشکیل می شود. از این رو زنجیره تامین صنعت خودروسازی یکی از پیچیده ترین، گسترده ترین و جهانی ترین زنجیره های تامین محسوب می شود و لجستیک در این مراحل نقش منحصر به فرد و به سزایی ایفا میکند. در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال (ایران خودرو) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد.

  • تاثیر قیمت گذاری دستوری تا حدی بود که تمام صنعت خودروسازی در ابتدا با کاهش سودسازی و در نهایت با زیاندهی روبه رو شدند.
  • بر اساس آمار ارائه شده یکی از معتبرترین مجموعه های تحلیل صنعت، حجم گردش مالی صنعت خودرو در سال ۲۰۱۷ تنها برای کشورهای عضو OECD بیش از ۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد دلار بوده است.
  • این اتصال، این امکان را برای خودروی شما ایجاد می کند که خودروی شما عملکرد بهتری را از خود نشان دهد به نحوی که لذت بیشتری را برای رانندگان در حین رانندگی ایجاد نماید.
  • فرانسه، سوئد، کره و چین، کشورهایی بودند که طی سال های برجام همکاری گسترده ای با ایران در زمینه صنعت خودرو داشتند.
  • همچنین مایلیم تجربیات، دانسته ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه گشاست، بدانیم.

ماهيت ذاتي صنعت خودروسازي ايجاب مي كند كه در كاهش قيمت تمام شده از طريق بهبود سيستم لجستيكي، سه سطح مد نظر قرار گيرد. بدین علت كه خودروساز از يك طرف همانند هر بنگاه ديگري نيازمند بهبود فعاليت هاي لجستيكي درون بنگاهي است كه اين مسئله به دليل مونتاژ محور بودن خطوط توليد، تعداد بسيار زياد قطعات خودروها و حجم انبارش بالاي آنها، اهميت بسیاری پیدا میکند. از سوي ديگر به دليل سهم برونسپاري بسيار بالا در ساخت قطعات خودروها، خودروساز روابط تنگاتنگي با تامين كنندگان قطعات و مواد اوليه دارد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ + جد…

در نتیجه، این سامانه یکپارچه، یک مُسکن موقتی بوده و نمی شود هر سال و در بلند مدت با این روش، بازار را کنترل کرد. ما می گوییم روش قیمت گذاری خودرو، باید اصلاح شود و شرکت خودروساز، باید مثل دهه 80 خودشان قیمت فروش را تعیین کنند. هر محدودیتی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو اِعمال شود، نهایتاً یک بخش از بازار آزاد را تقویت کرده و نهایتاً باعث می شود قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش پیدا کند.

کارگاه آموزشی حمایت طلبی

در سال 86 تا 90 مواردی به عنوان راهبرد کیفیت و جایگاه صنعت خودرو در این باره تعریف و مشخص شد اما به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو این موارد پیگیری و اجرایی نشد به طوری که امروز فاصله زیادی با جایگاه تعریف شده در زمینه کیفیت صنعت خودرو داریم. این موارد در سند چشم انداز صنعت خودرو پییش بینی شده بود به طوری که در این سند استاندارد سوخت خودرو بر اساس استاندارد روز اروپا پیش بینی و هدف گذاری کاهش ایرادات در هر خودرو به یک مورد بود. این در حالیست که هم اکنون در خودروسازی خصوصی ایراد هر خودرو یک به چهار و در خودروسازی دولتی یک به بیش از سه است در حالی که در دنیا این عدد یک بوده و هدف گذاری کیفیت در صنعتت خودرو نیز دستیابی به یک ایراد در هر خودرو است که در صورت خواستن، تحقق آن امکانپذیر است. انجمن خودروهای اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت شد. گروه صنعت خودروی اروپا دیروز اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا باید اقدامات فوری را برای به تعویق انداختن قوانین مربوط به خودروهای برقی معامله شده بین این اتحادیه و بریتانیا انجام دهند که باعث ایجاد تعرفه های ۱۰درصدی می شود. پس از وقفه چند ساله در واردات خودرو به ایران، در حال حاضر سایپا نخستین شرکتی است که موفق به ترخیص محصولات وارداتی شده و در حال تحویل دادن آن ها به مشتریان است.

همان طور که مشاهده می کنید سهام گروه خودرویی در سال ۱۳۹۹ به بالاترین قیمت خود رسید و کمی بعد سقوط کرد اما بیایید جایگاه آن را بعد از سقوط با جایگاهش قبل از رشد مقایسه کنیم. شاید بهتر است اصلا کلمه «سقوط» به کار برده نشود و «اصلاح قیمت» صحیح تر باشد، چرا که این سهام همچنان در سود است. این موضوع می تواند متاثر از پیوستن مردم به بورس، افزایش تعداد معاملات یا خبر بازگشتن آمریکا به برجام باشد.